kutusuzkutkut

Sunum İşkencesi

Posted in Genel by kutusuzkutkut on Nisan 26, 2010

Haftasonu bir iş toplantısı için Antalyadaydım. Pek çok oturuma katıldım, bir çok sunum izledim. Üzülerek bir kez daha fark ettim ki konuşmacıların çoğunun sunumu ilgi çekici ve bilgilendirici olmaktan ziyade sıkıcı ve tekdüzeydi. Herkesin kafa yoracağı, notlar alacağı, yeni bir şeyler öğreneceği sunumlar yerine; katılımcıları hayal alemine sürükleyen, herkesin not kağıdında sanat icra ettiği, biraz daha uzasa cep telefonlarından ziyade horultularla kesilecek sunumlar izledim. Eminim hepimiz ya okulda ya işyerinde bu tarz sıkıcı, insanı hayattan soğutan, işkence gibi gelen sunumlara katılmışızdır. Şimdi ben de sunumlar yaptım ve çok süper bir konuşmacı olduğumu iddia etmiyorum ama olur ya biri okur, etkilenir falan diye gene de dikkatimi çeken hataları sıralamaya çalışacağım.

Hepsinden ve her şeyden öte lütfen ve lütfen slaytlarınıza koca koca paragraf ya da tablolar yapıştırmayın. Sunum da amaç özümsenmiş, önemli görülen noktaların paylaşılmasıdır. O kadar merak edersem, merak etmeyin gider bir kitaptan falan okurum ben. Bu koca paragrafları, son 50 yılın yağış istatistiklerini içeren devasa tabloyu kimse hatırlamayacak, anlamayacak, okumayacak. Buradan yola çıkarak e ben okuyayım bari diye düşünüp salona sırtınızı verip slaytlarınızı okumayın! Sunumlarınızı okuma gününe çevirmeyin, o slaytlar anlatacaklarınıza görsel destek olmak, biraz da size hatırlatma görevi görmek için orada yoksa çok şükür hepimizin okuma yazması var. En güzeli o koca paragrafı kendiniz okuyup dikkatinizi çeken noktaları sunumunuza koyun, ya da iki yüz veri içeren bir tablo koymak yerine basit bir grafik ve özet bir cümleyle anlatmaya çalışın derdinizi. Amacınız çok fazla bilgi vermek değil, öz ama çarpıcı vurgular yapmak olsun. Sunumunuzun 238. slaytını büyük bir iştahla anlatırken gözlerini kısmış, pür dikkat sizi izleyenler varsa, merak etmeyin sunumunuzu takipten ziyade sağ alt köşede kaç slayt daha kaldığını gösteren bir sayı var mı onu çözmeye çalışıyorlardır. Sunumunuzun sonunda ilgilenenlerin daha fazla bilgiye ulaşabileceği kaynakları bir slayta koyarsanız, meraklılar not alır, daha geniş bilgiye ulaşırlar. Etkili konuşmak ve sunum yapmak çok kolay bir şey değil belki ama en azından ses tonunuzu, duruşunuzu, vücut dilinizi arada bir değiştirin. Çok karizmatik biri olmanız gerekmez, ilgi çekici bir hikaye, fıkra, görsel ya da davranışta bulunursanız seyircinin konsantrasyonunu zaten sağlarsınız.

Sunum yapmakla ilgili daha bir çok yöntem ve tavsiye olabilir belki ama ben uzmanı değilim. İyi sunum nasıl olur konusunda bilgi edinmek isteyenler daha önceki yazılarımda da bahsi geçen Ted Talks‘a bir göz atabilirler. Öyle ya da böyle, ister bireysel gelişimle, ister eğitim sistemimize dahil ederek umarım daha etkili sunumlar yapmayı başarabiliriz.

Aklınıza katıldığınız ve etkilendiğiniz sunumları getirin, katıldığınız ve sıkıntıdan patladığınız sunumları getirin. Hangisi daha çok? Hadi bitsin bu işkence,  sunumlardan çıkanlarla Zombilerin Yürüyüşü figüranları birbirine benzemesin artık, gözler fıldır fıldır, esneyerek değil gülerek çıkalım şu sunumlardan.

* Özellikle biraz daha yaşlıca konuşmacılara son bir not: Comic Sans MS yazı fontuyla ve renkli renkli yazılarla sunum hazırlayınca daha hareketli ve genç işi olmuyor maalesef sunumlarınız, dikkatinize…

Bir Cevap Yazın

